Vegetariska veckan, en smygstart.

Det har varit hårda förhandlingar i hemmet sedan jag föreslog att vi skulle ha vegetariska veckan. Bara själva ordet "vegetariskt" verkar väcka misstänksamhet hos tonårsbarnet, som älskar en blodig oxfilé, panerad biff på nöt eller en mör bit av hemjagat rådjur. 
Det fick bli en deal: när vegetariska veckan är slut, bjuder jag på ett restaurangbesök. Det kan det vara värt, jag vill bevisa för ynglingen att det går att laga god mat utan kött!
 
Jag hade smygstart redan igår, då jag kokade ihop en fantastiskt god palak paneer - en klassisk indisk husmansrätt. Receptet hittade jag här, men jag modifierade det lite. 
 
 
Palak paneer med halloumi
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stor tomat
2 msk riven ingefära
olivolja
2 msk tomatpuré
1 msk *garam masala
2 msk soja
350 g passerade tomater
1 dl rött vin
1 burk kokosmjölk
1 frp halloumi
salt och peppar
 
*mortlade egen kryddblandning med 1 tsk vardera av fänkålsfrö, senapsfrö, koriander, kanel, kryddnejlika, gurkmeja, samt en liten torkad chili och ett krm cayennepeppar.
 
Gör så här:
Hacka lök och vitlök, riv en bit ingefära och fräs i olivoljan tillsammans med garam masala och tomatpuré. Tillsätt den tärnade tomaten, passerade tomater, soja och vin. Häv i kokosmjölken och låt småkoka medan du skär halloumin i mindre bitar och steker den. Lägg halloumin i såsen och smaka av med salt och peppar. 
Servera med ris eller shiritakinudlar.
 
 
De krispiga sjögräsnudlarna i kombination med den krämiga såsen och den sega halloumin var sensationell! 
I morgon kör vi igång på riktigt, vem är med?
 
 
Allmänt, Hållbarhet, mat, miljö | palak paneer, vegetariska veckan, vegetarisk mat | |
#1 - - JUNITJEJ:

Så gott det ser ut!

Svar: Det var det också! :)
Jenny

Upp