Klipp dig själv med tofsmetoden

Jag har ju berättat att jag klipper mitt eget hår. Här kommer en beskrivning på den s.k tofsmetoden.
 
 
Först en före-bild.
 
 
Gör så här:
Samla håret i en tofs uppe på huvudet. Ju längre fram mot pannan tofsen sitter, desto mer layers får du.
Ta en annan snodd för att markera var du ska klippa. En decimeter kändes lagom.
 
 
Klipp av tofsen. Rätt av bara. Utan tvekan!
 
 
Nu har du dina läjers och det är dags att justera längden.
Sno håret till två tofsar och dra dem neråt tills du är nöjd med längden.
Kapa.
 
 
Efter lite småjusteringar är det klart och du kan stolt svara: JA! på frågan om du har klippt dig!
 
 
 Efter
En person inom frisöryrket kanske har ett och annat att anmärka på.
Som tur var är det sällan jag ser mig själv bakifrån :)
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Hud och hår | |
#1 - - Anonym:

Imponerande 😃👍

Svar: Nåja. Men tack 🙂
Jenny

#2 - - Petra Gashi:

Kör precis samma teknik. ;)

Svar: Härligt!
Jenny

#3 - - Petra Gashi:

Kör precis samma teknik. ;)

Svar: Härligt!
Jenny

#4 - - Malin:

Oj, nja hade aldrig vågat haha!

Svar: Du kan prova lite försiktigt. En liten snutt bara.
Jenny

#5 - - Anna Munkhammar:

Testade tofstekniken och det fungerade INTE på mig. Blev inte jämnt och snyggt. Framför allt inte längst fram där håret blev betydligt kortare.

Svar: Kanske det inte passar alla. Jag tror man får testa sig fram för att hitta rätta knixen och få tofsen på rätt ställe.
Jenny

#6 - - Mirre:

Så fint det vart

Svar: Tack, det duger :)
Jenny

#7 - - SandraEmilia:

Haha men superbra tips! :D Kanske testar detta faktiskt! Brukar annars också klippa mig själv men mer på ett "vanligt" sätt eller vad man ska kalla det. Men det här skulle ju verkligen gå mycket snabbare! Och har man långt hår så är det ju inte så noga tycker jag, hehe.

Svar: Du ska absolut testa!
Jenny

#8 - - Emiza:

Har testat det

Svar: Vad tyckte du?
Jenny

#9 - - Emiza:

Jag är nöjd med det

Svar: :)
Jenny

#10 - - Hanna:

Jag klipper också håret själv. Supersmidigt och eventuella ojämnheter döljs genom att håret är så lockigt. :-)

Svar: Perfekt!
Jenny

#11 - - jagochminafina.blogg.se:

Imorgon ska jag äntligen efter 13 månader till frisören. När jag ser detta känns det nästan som om jag vill avboka och spara pengarna till nåt annat :). Min äldsta dotter med hår till midjan har de senaste åren klippt sig själv. Man kanske skulle våga prova.

Svar: Jag tycker du ska testa! Börja lite försiktigt med dottern som testperson, på så långt hår har du råd att testa dig fram :)
Jenny

#12 - - Linda:

Gjorde detta idag är jättenöjd :) Tack för tipset!

Svar: Härligt! :)
Jenny

Upp