Detta är ingen matblogg...

... men faktum är att maten är en stor del av gemene människas liv, likaså mitt. Utan mat dör vi. Vissa äter för att överleva. Andra lever för att äta och lägger stora delar av sin månadsbudget på just matkontot. Vackert så, om det nu är matlagning som är ens stora intresse, men då maten inhandlas helt omedvetet blir det ett problem. I Finland, till exempel, slängs 23-24 kg mat per person varje år till ett värde av 200 miljoner euro. Därtill kommer livsmedelsindustrin och den offentliga måltiden på totalt 140-220 miljoner kg varje år. Är det inte sjukt, så säg?
 
Tydligen är det hushållen där kvinnor gör inköpen som slänger mest mat. Med mina koka-soppa-på-en-spik-dagar tänker jag vara käringen mot strömmen och här har ni dagens restmåltid:
 
Den läckra ugnsomeletten 
 
 
Grunden för denna utsökta måltid var resterna av gårdagens kylskåpstömning. Jag vispade upp ett ägg med en matsked av jordnötssåsen, smörjde en liten ugnsform och hällde i äggvispet. Jag slängde i sötpotatis- och vitkålsmojket och toppade med några ostskivor. Medan omeletten gräddades i ugnen (250 grader, 10 minuter) hackade jag upp resterna av isbergssalladen och strösslade på rostade pumpafrön, även de från gårdagens middag. Som slutfinish gned jag över ett par rejäla nypor rökt flingsalt som jag hittade i skafferiet. 
 
 
Krispig yta, mjukt och hett innanmäte, saftig sallad och knapriga frön. Tror själva fenomenet kallas textur i matkretsar, men vad vet jag? Detta är ju ingen matblogg.
Allmänt, Hållbarhet, Rensa, mat | matsvinnet, ungsomelett, äta rester | |
Upp