Onödiga varor och tjänster

Förutom att jag under detta år valt bort att köpa kläder, inredningsgrejer och teknikprylar, finns det några andra varor och tjänster jag väljer bort som spar på både pengar och miljö!
 
Däcksbyten
Jag gillar inte att boka tider för att få saker ordnade, eller att stå på någon drop-in och vänta mig otålig. Att byta däck på bilen är verkligen ingen konst, tar väldigt lite tid i anspråk och kostar på sin höjd ett "tack för hjälpen Joel!"
 
 
Biltvättar
Det sker inte särskilt ofta, men de gånger som min bil blir tvagad så gör jag det manuellt med enbart en svamp och vatten. 
 
Dyra hygienartiklar
Jag tror verkligen inte på att man behöver en uppsjö av smörjor för olika tider på dygnet till skilda delar av kroppen. Jag använder endast min heliga ringblomssalva som är så dryg att den räcker till att smörja såväl fejs som spruckna hälar i nära ett år!
 
 
Frisörer
Jamen, jag har ju redan berättat att jag klipper mig själv!
 
TV-avgift
Lite grinade jag när jag missade sändningarna från Vasaloppet och visst vore det kul att se friidrotts VM som just nu pågår som bäst i London, men utöver det har jag inte saknat min TV en minut sen jag bar ut den i höstas. Jag har klarat en sommar utan Ernst och har istället valt att se en och annan dokumentär på Netflix. 
 
Hushållspapper
Berätta gärna vad man har hushållspapper till!
Kökskladd torkar jag upp med en trasa och behövs det papper drar jag några ark från toarullen.
 
Kaffefilter
Jag har sett att personer inom Zero waste kretsar syr sina egna kaffefilter av gamla lakan. Själv har jag införskaffat ett återanvändningsbart filter i metall som jag tömmer i komposten och sköljer ur efter användning.
 
Rengöringsmedel
Det finns ingen anledning att köpa olika rengöringsmedel för olika ytor i hemmet. Smuts är smuts och det mesta blir rent med tallsåpa, soda, vinäger, citron och vatten. 
Jag köper maskindiskmedel (har provat laga eget med mindre lyckat resultat) och handdisk, men väljer miljömärkta produkter utan fosfater.
 
Halvfabrikat
Enligt Sparhallens annons i gårdagens Ålandstidning är halvfabrikat en finfin vardagsmåltid.
Jag anser att vardagsmaten bör lagas från grunden med bra råvaror och att halvfabrikat är något man stoppar i varukorgen i yttersta nödfall. Jag skulle ljuga om jag skrev att jag aldrig köper halvfabrikat, för med en tonåring i huset som "sköter sig själv" allt mer händer det tyvärr att en och annan krögarpytt eller thai cube sätts i frysen för enkelhetens skull. Att det är förmånligt är humbug - du kan laga ett kilo egna pommes för 90 cent!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Konsumtion, miljö | zero waste, onödiga tjänster | |
#1 - - NORRSKEN EMMA:

god morgon=)

ha en bra dag

Svar: Detsamma till dig :)
Jenny

#2 - - Jelly:

Vilka bra tips. Gjorde ringblomssalva som liten och kommer ihåg den goda doften. Vet du vart det går att köpa nu? :)

Svar: Det är min pappas särbo som kokar den ekologiska ringblomssalvan jag använder!
Jenny

#3 - - PhotoJelly:

Svar: Åh, vad synd! Får leta vidare och se vart man kan köpa det :) Ha en fin dag!

Svar: Tack, detsamma till dig!
Jenny

Upp