Soppa går alltid hem!

Det enklaste sättet att äta vegetariskt är att laga soppa. Igår åt vi rester (Joel gillade palak paneer bättre än kikärtsbiffar), men jag preppade ändå denna blomkålssoppa på kvällen eftersom jag idag hade träning och inte skulle hinna stå och koka mat. Förberedelser och planering är A och O för att undvika snedsteg i den hårt hållna middagsrutinen. Inspiration till receptet hittade jag här.
 
 
Thaiinspirerad blomkålssoppa
 
1 blomkålshuvud
2 morötter
ca 2 msk ingefära
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 lime (saft och rivet skal)
1 burk kokosmjölk
2 msk grön currypasta
2 msk soja
2 msk tomatpuré
olivolja
salt och peppar
vatten
 
Skala morötterna, skär dem och blomkålen i bitar. Hacka lök, ingefära och vitlök. Hetta upp lite olivolja, tillsätt tomatpuré och currypasta. Lägg i grönsakerna och fräs dem en stund. Lägg över dem i en kastrull, sätt vatten i stekpannan och häll över skyn i kastrullen. Tillsätt kokosmjölk, lime och soja och låt småputtra tills grönsakerna är mjuka. Mixa soppan, smaka av med salt och peppar.
 
 
Jag brukar ibland skadeglatt fnissa åt folks fula matbilder och ikväll bet jag mig själv i arslet. Jag ursäktar mig med att jag var precis yr av hunger efter träningspasset. Stod och trampade i takt till microns brummande, rev upp luckan innan plinget, smiskade på ett par matskedar av den enastående gurkmajjon och toppade det hela med några ärtgroddar. Det var ett under att jag ens hann få till en bild innan jag slafsade i mig härligheten.
 
Joel då. Han åt sin soppa framför datorn tidigare ikväll. När jag kom hem hade han pyst, men tallriken stod kvar på skrivbordet. Barskrapad. Får ta det som att det dög att äta.
 
Allmänt, Hållbarhet, mat, miljö | vegetarisk mat, vegetariska veckan, blomkålssoppa | |
Upp